Tankar om ensamhet och om att vara frisk och lycklig.

”Att vara frisk är att vara lycklig” skrev Bodil Malmstens för ett antal år sedan.
Jag tror att hennes ord aldrig varit så träffande som just det senaste månaderna.  Jag tänker på pandemin som snurrar omkring oss.
Bodil fortsatte med, ”Synd att jag inte visste det då.”
Hennes text fortsatte sedan med brottstycken ur hennes liv, hur hårt hon hade arbetat och hur lite hon hade njutit av livet. Så en dag kom cancerbeskedet och en tid därefter var det slut.

Jag kopplar samman Bodils text med delar av en undersökning som Novus gjorde, också det för en del år sedan. Frågorna gick ut på om man kände sig lycklig och vad som gjorde personerna lyckliga.

Där kunde man se
Att ungefär hälften av oss anser sig lyckliga medan den andra hälften inte är det.
Män är också lyckligare än kvinnor, 59% mot 55%.
Andra saker som betyder mycket är, husdjuren, att kunna träna och att vara ute i naturen.

Trender
Jämför man med tidigare undersökningar är det ungefär samma resultat men anledningen till lyckan är lite förändrad. ”Bra hälsa”, hos sig själv och närstående, har minskat till förmån för ”min kärlek” och ”mina vänner.”

Lite om resultatet?
Spontant att det är trist att hälften av alla personer inte är lyckliga. Omkring fyra miljoner personer i landet som mer eller mindre tycker att livet är jobbigt.
Jag befarar att den siffran är ännu högre just nu. Tror att framförallt många äldre saknar sina vanliga kontakter, både vänner, barn och barnbarn.

Ensamhet
Att ensamhet, av olika slag, är farligt har observerats på många sätt de senaste åren. Pandemin gör detta givetvis ännu svårare. Det finns studier som visar att långvarig ensamhet är lika farligt som att röka femton cigaretter per dag.
Vi beräknas i vårt land ha omkring trehundratusen personer som bor ensamma, vilket är det största talet i världen, i förhållande till befolkningsmängden.

Här bör vi alla hjälpas åt och den amerikanske psykologen John Cacioppo beskriver några sätt som kan användas för att bryta sin ensamhet.

1. Ta första steget till kontakt genom att hälsa, småprata och ha ögonkontakt med andra människor.

2.  Fundera ut sammanhang där du kan träffa likasinnade och sök dig till dem. Det kan vara en kör eller en förening.

3. Utgår från att människor omkring dig vill dig väl.

Hur syns det att någon mår dåligt?

Inte alltid lätt att se, men några säkra tecken är alla ilskna kommentarer, hat, hot och trakasserier på sociala medier. Att känna sig utanför, kanske inte ha någon att anförtro sig till, ja då kan man spy ut sitt illamående framför datorn, inte sällan genom att idiotförklara andra.

Att män mår bättre än kvinnor syns förmodligen i brottsstatistiken. Alltför många kvinnor har män som terroriserar sig. Rimligen mår inte de männen heller bra, men kanske inte lika dåligt som kvinnorna.
En annan orsak kan ju vara så enkel att kvinnorna har en förmåga att göra männen lyckliga, medan inte männen är lika duktiga på det.

Går det förbättra?
Helt övertygad om det. Även om man lever ensam eller inte har något stort umgänge i övrigt så visar svaren att många blir lyckliga av att umgås med husdjur, att kunna träna och att vara ute i naturen.
Kanske är det så enkelt så att några fler kattor och hundar, lite fler promenader och sköna stunder i naturen kan förbättra lyckokänslan.
Jag är rätt övertygad om det.

Jag då
Som vanligt känner jag mig privilegerad. Känner mig väldigt frisk, trots ibland en krånglande rygg. Hittills så har jag nog aldrig behövt avstå något som jag har velat göra.
Så kära Bodil Malmsten, när jag läste dina rader, så inser jag hur riktiga och viktiga de är.

Ser jag sen på listan över vad som gör personer lyckliga, alltså anhöriga, kunna träna och vara ute i naturen så kan jag pricka av dem en efter en.
Ja förutom detta med katter förstås. Det kommer jag nog aldrig att pricka av. Men jag kommer att tjänstgöra som vikarierande hundvakt framöver och det ser jag fram emot.

Lägger jag sedan till en högst egen åsikt som utvecklat mig mycket, det är att göra något ”skapande.”
I mitt fall har skrivandet blivit som en drog, men förmodligen har annat skapande, t.ex. sång och musik, målning, vävning och liknande samma effekt.

Ett amatörråd från mig: Börja promenera, skaffa en katt eller hund och börja skriv , så minskar hatet på nätet och du kommer att må bättre.

Lämna ett svar