Ryssland är för de flesta inget turistland man åker till. Ändå har hustrun och jag besökt landet två år i följd. Förra årets resa till Sant Petersburg och Ingermanland gjorde att intresset väcktes för landet och några av förra årets deltagare beslöt att göra en kryssning mellan Sankt Petersburg och Moskva.
Vad fick vi se
Början och slutet var två jättestäder som har mycket gemensamt, genom att även Sankt Petersburg tidigare varit huvudstad. Städerna är också märkta av andra världskriget, där framförallt Sankt Petersburg drabbades av stora skador.
Framförallt är det de gigantiska byggnadsverken som imponerar och jag visar några av få dem.
Prakten är överdådig – eller vad sägs om Petershof, som var Peter den stores sommarbostad. Totalt är området 100 hektar stort och i anslutning till palatset finns 176 fontäner.
Omkring 400 anställda arbetar heltid med att hålla parken och byggnaderna i toppskick.
Trots all prakt i storstäderna kändes det som den största behållningen var besöken i byarna längs floderna och sjöarna som vi åkte på. Hantverksbyar, vanliga gamla “bondbyar”, där tiden verkar ha stått stilla, fantastiskt vackra områden, som numera är klassade som världsarv, för att nämna något. Delar några bilder från olika ställen.
Några andra iakttagelser och lärdomar från resan.
Det blev många timmar på båten och det fanns saker att syssla med. Nöjen, information och god mat.
Maten
Mycket mat och vällagad mat. Varje lunch och middag innehöll fyra rätter. Det gick ingen nöd på oss. Ordningen var, sallad, soppa, varmrätt och dessert.
Vinet kunde vara bättre, men, men, det går inte få allt.
Varje måltid avslutades med, (frivilligt) en vodka. Bra för matsmältningen, sägs det.
Slussarna
Ryssland idag
Mycket har hänt sedan den gamla Sovjettiden. Det pågår hela tiden förbättringar, men landet är gigantiskt stort, hela elva tidszoner, så det tar tid.
Men mycket påtagligt är att den generation som idag är på väg ut i arbetslivet och aldrig har upplevt Sovjettiden är som vilka unga människor som helst. Öppna, glada, serviceinriktade och välutbildade.
De driver också gärna med de gamla Sovjetpolitruckerna, som de kallar för Homo Sovjeticus. Personer som drömmer sig kvar till Sovjettiden, men den skaran blir av naturliga orsaker allt färre.
Korruptionen fick de många frågor omkring och de berättade utan omsvep att den inte fanns…………för att sedan berätta att om du blir akut sjuk och behöver en snabb operation, så kommer frågan från läkaren:
– Du kan ställa dig på kö och få en operationstid om en månad, men jag kan också operera dig imorgon, men då kostar det en slant…..
Läkarna är lågavlönade i Ryssland och alla accepterar tydligen det här systemet.
En sak som jag reagerade över, både i år och i fjol, är hur rent det är i städerna. Ingen nedskräpning och inget klotter. Däremot finns det, främst på landsbygden, en massa övergivna hus som rasat. Det ser jättetrist ut, men förklaringen är att staten äger marken och när de som bott i husen flyttar är det ingen som känner ansvar för att underhålla byggnaderna.
Där kanske Sverige skulle kunna sälja kunnande och hur man hanterar en modern fastighetsindelning.
Tunnelbanan
Ett måste när man är i Moskva är att åka tunnelbana. Stationerna är oerhört utsmyckade och vackra. Här är ett exempel på utsmyckning.
Till sist
En sådan här resa är både spännande och utvecklande. Möten med ny kultur och nya människor. Fördomar som faller. Den gamla rysskräcken som jag, kanske haft har fått sig en ordentlig törn.
Att sedan, efter efter en god middag, få sitta på däck en ljummen kväll och uppleva floden Volga på det här sättet, då känns livet fint.
Trevlig läsning och fina bilder.Tack,inte fel att sitta i soffan och resa i ett annat land
Tack Ann – en jättefin resa och många nya upplevelser..